Науковці пов’язали ризик деменції із вмістом нітратів у питній воді
Джерело: ScienceDaily
Довгострокове дослідження, в якому взяли участь понад 54 000 дорослих, засвідчило зв’язок між джерелом нітратів у раціоні та ризиком розвитку деменції. Зокрема, нітрати з питної води та м’ясних продуктів пов’язали з підвищеним ризиком захворювання.
Джерело нітратів у харчуванні та воді може впливати на ризик розвитку деменції, свідчить масштабне довгострокове дослідження, проведене вченими Edith Cowan University та Danish Cancer Research Institute.
У дослідженні взяли участь понад 54 тис. дорослих із Данії, за якими спостерігали до 27 років. Науковці аналізували споживання нітратів із різних джерел та їхній зв’язок із розвитком деменції, зокрема ранніх форм захворювання.
Результати показали чітку різницю між джерелами нітратів. Вищий рівень споживання нітратів з овочів був пов’язаний із нижчим ризиком деменції, тоді як більший вплив нітратів і нітритів із продуктів тваринного походження, обробленого м’яса та питної води був пов’язаний із вищим ризиком.
На розвиток деменції впливає поєднання генетичних факторів і способу життя, однак дослідники зазначають, що харчування може бути ще одним важливим елементом у цьому “пазлі”.
Рослинні нітрати пов’язані зі зниженням ризику деменції
За словами доцентки ECU Кетрін Бондонно, захисний ефект, пов’язаний із багатими на нітрати овочами, може пояснюватися тим, як організм переробляє нітрати.
Коли ми їмо овочі, багаті на нітрати, ми також споживаємо вітаміни та антиоксиданти, які, як вважається, допомагають нітратам утворювати корисну сполуку — оксид азоту — водночас блокуючи утворення N-нітрозамінів, які є канцерогенними та потенційно шкідливими для мозку. На відміну від овочів, продукти тваринного походження не містять цих антиоксидантів. Крім того, м’ясо також містить сполуки, зокрема гемове залізо, яке може збільшувати утворення N-нітрозамінів. Ми вважаємо, що саме тому нітрати з різних джерел мають протилежний вплив на здоров’я мозку, але нам потрібні лабораторні дослідження, щоб точно підтвердити, що відбувається, — зазначила вона.
Дослідники вважають, що поєднання нітратів, вітамінів та антиоксидантів, які містяться в овочах, може сприяти підтриманню здоров’я мозку. Натомість продукти тваринного походження не забезпечують таких захисних сполук і можуть сприяти утворенню потенційно шкідливих речовин.
За словами Бондонно, один із практичних висновків дослідження є відносно простим. Учасники, які споживали більшу кількість нітратів рослинного походження — приблизно еквівалентну одній чашці молодого шпинату на день, — мали нижчий ризик розвитку деменції.
Нітрати у питній воді викликають нові запитання
Дослідження також вперше виявило зв’язок між нітратами у питній воді та ризиком розвитку деменції.
Учасники, які зазнавали впливу нітратів у питній воді, навіть у концентраціях нижчих за чинні нормативні обмеження, мали вищий рівень захворюваності на деменцію. Водночас доктор Бондонно наголосила, що для остаточних висновків потрібні додаткові дослідження.
Вода не містить антиоксидантів, які можуть блокувати утворення N-нітрозамінів. Без цих захисних сполук нітрати у питній воді можуть утворювати N-нітрозаміни в організмі, — пояснила вона.
У Данії та в Європейському Союзі чинний ліміт вмісту нітратів у ґрунтових і питних водах становить 50 мг/л. Дослідники зафіксували вищий ризик деменції серед осіб, які споживали воду з концентрацією нітратів до 5 мг/л.
Дослідження показує асоціації, а не причинно-наслідковий зв’язок
Дослідники застерігають, що дослідження має обсерваційний характер, тобто може виявляти лише зв’язки, але не доводить, що нітрати безпосередньо спричиняють деменцію.
Отже, результати потребують підтвердження у додаткових дослідженнях. Команда також зазначає, що інші фактори харчування, способу життя або стану здоров’я учасників могли вплинути на виявлені зв’язки.
Попри це, результати свідчать, що походження нітратів може мати таке ж або навіть більше значення, ніж їхня кількість.
- Нове велике дослідження показує, що регулярне вживання обробленого червоного м’яса (бекон, сосиски, салямі, ковбаса) може підвищити ймовірність розвитку деменції та зменшення когнітивних функцій з віком.
- Результати нового дослідження засвідчили, що травматичні падіння на 21% збільшують ризик подальшого діагностування хвороби Альцгеймера або інших форм деменції в літніх людей.
- Дослідження показало, що через самотність ризик розвитку деменції збільшується.
За доказовою базою Служби безпеки агент ФСБ, котрий готував підпал електропідстанції у Кропивницькому, отримав 15 років ув’язнення.
Довгострокове дослідження, в якому взяли участь понад 54 000 дорослих, засвідчило зв’язок між джерелом нітратів у раціоні та ризиком розвитку деменції. Зокрема, нітрати з питної води та м’ясних продуктів пов’язали з підвищеним ризиком захворювання.
Після 24 лютого 2022 року в Україні відбулися зміни. Раптом побільшало борців за рівні права жінок і чоловіків. Тобто за те, щоб зобов’язати жінок нарівні з чоловіками бути в окопах.
8 червня Вищий антикорупційний суд затвердив угоду про визнання винуватості з колишнім Головою Верховного Суду Всеволодом Князєвим, котрого викрили на одержанні хабаря у $2,7 млн.
Футбольні вболівальники збірної Грузії під час матчу проти збірної Бахрейну заспівали відому антипутінську кричалку, що неодноразово лунала на футбольних аренах Європи.