Кремль створює фейки про українську владу в стилі Голлівуду – NYT

Джерело: NYT

У межах дезінформаційної кампанії Кремль поширює в мережі фейкові історії про українську владу, які нагадують сюжет голлівудських фільмів.

Як розповіли у виданні, у серпні чоловік, який представився Мохамедом аль-Алаві, з’явився у відео на YouTube. Він назвав себе журналістом-розслідувачем, котрий працює в Єгипті, та заявив, що має велику сенсацію: теща президента України купила віллу неподалік будинку Анджеліни Джолі в Ель-Гуні, курортному місті на березі Червоного моря.

Історія, як з’ясувалося, не відповідала дійсності. Україна, як і власник вілли, спростували цю інформацію. Більше того, слова Алаві про те, що він є журналістом, також виявилися брехнею.

Тим не менш, його розповідь поширилася соціальними мережами і єгипетськими ЗМІ та дійшла до Росії, де, на думку дослідників, вся ця історія і почалася.

Зазначається, що історія ніби згасла, але ненадовго. Через чотири місяці на YouTube з’явилися два нові відеоролики. Зокрема в них йшлося про те, що Мохамед аль-Алаві був побитий до смерті в Хургаді. Передбачуваними вбивцями, згідно з відео, виявилися співробітники спецслужб України.

Як пояснили в газеті, численні дописи та новинні репортажі зрештою досягли мільйонів інтернет-користувачів у всьому світі, зробивши цю історію правдивою, що її навіть підтримали члени Конгресу США, які обговорювали продовження військової допомоги Україні.

З моменту свого вторгнення Росія постійно намагається дискредитувати президента України Володимира Зеленського та підірвати підтримку країни на Заході шляхом поширення дезінформації, йдеться в матеріалі.

“Ретельно продумана розповідь, фігурантом якої став вигаданий персонаж, та доповнена, здавалося б, реалістичними деталями, має сюжет, гідний Netflix”, – мовиться в статті.

“Раніше вони ніколи не повертали жодного персонажа”, – зауважив Даррен Лінвілл, професор і директор Центру медіа криміналістики в Університеті Клемсона, який ретельно вивчав російську дезінформацію.

За його словами, групи, пов’язані з Кремлем, продовжують розповсюджувати нові фейки, коли старі “не приживаються” або стають неактуальними, використовуючи фальшиві або змінені відео чи записи, а також знаходячи або створюючи нові канали поширення дезінформації, у тому числі ті, які нібито є американськими сайтами новин.

Так, минулого місяця у TikTok поширилося відео, в якому показано, як український лікар, який працює у Pfizer, звинувачує компанію у проведенні незаконних тестів на дітях. Або ж у соціальній мережі X чоловік, який назвався асоційованим продюсером Paramount Pictures, розповів історію про голлівудський біографічний фільм про життя Зеленського.

Примітно, що історія, яку вперше поширив Мохамед аль-Алаві, — не єдине необґрунтоване твердження про те, що Зеленський таємно придбав нерухомість за кордоном, використовуючи фінансову допомогу Заходу. В інших версіях, кожна з яких, мабуть, призначена для певної географічної аудиторії, докладно описується вілла у Веро-Біч, штат Флорида, і притулок у Німеччині, який колись використовував Йозеф Геббельс, нацистський міністр пропаганди.

За словами експертів, навіть після викриття подібні вигадки виявилося надзвичайно важко повністю викорінити.

Зокрема YouTube видалив відео персонажа Мохамеда аль-Алаві, зв’язавши його з двома іншими акаунтами, які раніше порушували політику компанії. Проте ця історія все ще циркулює, особливо на таких платформах, як X та Telegram, які, на думку фахівців, роблять недостатньо для блокування облікових записів, що генерують неправдиву чи автоматизовану активність. При цьому деякі повідомлення про відео використовували текст або аудіо, створені за допомогою інструментів штучного інтелекту.

Видання зазначає, що відео вперше з’явилося 20 серпня на нещодавно створеному обліковому записі YouTube, в якому раніше не було активності та майже не було передплатників.

Чоловік з’явився в погано освітленій кімнаті і читав з екрану комп’ютера. Він виглядав реальною людиною, але встановити його справжню особу не вдалося. При цьому вказано, що раніше ніхто на ім’я Мохамед аль-Алаві не публікував жодних статей або відеороликів, які, зазвичай, очікуються від журналістів. За даними компанії Active Fence, що займається інтернет-безпекою, персонаж не мав освіти або досвіду роботи, а також не мав соціальних зв’язків в Інтернеті.

Відтак, на відео було показано нібито фотографії договору купівлі-продажу та самої вілли, що створювало видимість правдивості для довірливих глядачів. Фактично, цей об’єкт є частиною курорту, що належить компанії Orascom Development.

Згодом в мережі з’явилася стаття про нібито журналістське розслідування, проведене Алаві. Автором статті був Артур Нконо, який, судячи з пошуку в Інтернеті, не писав жодних інших статей.

Через день допис про це “розслідування” вперше з’явився на X у дописі Соні ван ден Енде, активістки з Нідерландів, статті якої раніше з’являлися в пропагандистських виданнях, пов’язаних з російським урядом.

Ще через кілька днів репортажі про віллу з’явилися на X французькою та румунською мовами, а також англійською мовою на трьох різних форумах Reddit.

А вже через вісім днів після появи відео російські державні телеканали, такі як “Перший канал”, “Росія 24” та RT , повідомили про “розслідування” Алаві, як про важливе викриття, виявлене відомим єгипетським журналістом.

Цікаво, що після цього так званого розслідування Алаві не опублікував жодного відео.

У грудні на каналі YouTube під назвою “Новини Єгипту” з’явилися два нові відеоролики, в яких стверджувалося, що він мертвий.

Канал було створено напередодні. На одному з відео видно, як чоловік, названий братом Алаві Ахмедом, відповідає на запитання іншого чоловіка. У поліції, за його словами, йому повідомили, що вони підозрюють, що його брата було “забито до смерті українськими спецпризначенцями, які діяли від імені президента Зеленського чи іншого високопосадовця”.

Він говорив, закривши обличчя долонею, щоб приховати свою особистість. На іншому відео було показано місце нападу, хоча зображення були нечіткими.

Відео також спробувало пояснити деякі очевидні прогалини в початковій історії, зокрема, чому в Інтернеті не було доказів попередньої роботи Алаві.

“Це було його перше велике завдання”, – сказав брат журналіста.

Новий епізод поширився так само, як і перше відео. На день пізніше стаття про смерть з’явилася на маловідомому веб-сайті El Mostaqbal, створеному торік, назва якого схожа на справжню організацію новин у Лівані, але не пов’язана з нею.

“Репортер, який повідомив, що теща Зеленського придбала розкішну віллу, помер за загадкових обставин”, – йшлося в заголовку.

Тоді як Міністерство внутрішніх справ Єгипту заявило, що не було жодних повідомлень чи доказів того, що будь-хто, схожий на людину на відео, “зазнав шкоди”. У заяві далі зазначається, що сама нерухомість не була продана.

Варто зауважити, що попри це, повідомлення про ймовірне вбивство було переглянуто мільйон разів на платформі X.

22 квітня російські війська вкотре обстріляли Харків. Голова міста поінформував, що росіяни цілили по інфраструктурному обʼєкту. Наразі інформація щодо постраждалих та руйнувань уточнюється.

22 квітня у Вінниці одному з підозрюваних у вбивстві та замаху на життя поліціянтів на Гайсинщині, а також у дезертирстві, обрано безальтернативний запобіжний захід у виді тримання під вартою.

На Хмельниччині правоохоронці оголосили підозру настоятелю одного з храмів Шепетівської єпархії УПЦ Московського патріархату. Його звинувачують у вихвалянні діяльності президента РФ Володимира Путіна і виправданні збройної агресії Росії проти України.

22 квітня у Києві з офіційним візитом перебуває двопартійна делегація Конгресу Сполучених Штатів. До столиці України приїхали чотири члени Палати представників: республіканці Томас Кін та Натаніель Морен, а також демократи Білл Кітінг і Мадлен Дін.

Німецький виробник будівельних матеріалів Knauf оголосив про свій вихід з російського ринку, закінчуючи більш ніж тридцятирічну діяльність у цій країні. Компанія не вказала конкретні причини свого рішення, але зазначила, що воно пов’язане з “поточними подіями”.